Lars Middel is UX designer bij Less or more. Hij woont in Eindhoven, waar hij het afgelopen jaar veel tijd heeft gestoken in het klussen aan zijn nieuwe huis. “Ik werk meestal achter de computer, maar zo leer je elke dag wat bij,” vertelt Lars lachend. Naast zijn werk bij Less or more runt hij zijn eigen bedrijf waarvoor hij een lesmethode voor middelbare scholen heeft ontwikkeld dat zich richt op digitale geletterdheid en mediawijsheid. “We leren kinderen bewuster om te gaan met informatie, nepnieuws te herkennen en zelfs de eerste stappen in programmeren te zetten. Vaardigheden die steeds belangrijker worden in onze digitale wereld.”
van ideeën naar concrete concepten
Lars voelt zich als UX designer het meest in zijn element wanneer hij creatieve ideeën naar visuele concepten kan vertalen. “Het leukste onderdeel van mijn werk is om na de analysefase alle losse ideeën om te zetten naar wireframes en concepten. Ik breng alles samen en maak het tastbaar, zodat iedereen zich erin kan herkennen,” zegt hij. Lars is via via bij Less or more terechtgekomen. Een kop koffie met Tim bleek uiteindelijk zijn eerste sollicitatiegesprek te zijn. “Ik werd meteen enthousiast van de energieke en jonge sfeer van het bedrijf en het feit dat we hier echt verder willen op UX-gebied.”
bedachtzaam, perfectionistisch en introvert
Lars omschrijft zichzelf als bedachtzaam, perfectionistisch en introvert. Hij hecht veel waarde aan compleetheid en consistentie in zijn ontwerpen: “Ik wil dat alles klopt en dat elk element in een ontwerp een doel heeft. Er mag geen ruis of losse eindjes zijn.” Zijn vermogen om na een aantal diepgaande gesprekken met klanten en gebruikers snel een helder en samenhangend concept te presenteren, ziet hij als zijn kracht.
doorgronden is de kracht van Less or more
Volgens Lars onderscheidt Less or more zich door de nadruk te leggen op grondige analyses en het echt begrijpen van de context en de gebruiker. “Veel bedrijven slaan die stap over, maar wij geloven dat het essentieel is voor een goed eindproduct. We willen zeker weten dat zowel gebruikers als klanten tevreden zijn met het resultaat.” Lars benadrukt dat goede UX zorgt voor blije klanten en efficiëntere werkprocessen: “Goede UX neemt frustratie weg, bespaart tijd en vermindert foutgevoeligheid. Hierdoor kunnen mensen zich focussen op hun werk in plaats van te worstelen met hun software.”
open je oren
Lars moedigt bedrijven aan om de oren te openen voor hun gebruikers en intern de dialoog aan te gaan: “Praat eens met je klantenservice, want zij horen elke dag wat gebruikers dwarszit. Deze inzichten kunnen enorm waardevol zijn.” Daarnaast adviseert hij bedrijven om hun eigen software door de ogen van een gebruiker te bekijken:

Lars is onderdeel van Less or more. En wij maken werken in bedrijfssoftware makkelijker. Leuker. Fraaier. Gebruiksvriendelijker. Efficiënter. Waardevoller. Winstgevender. Het resultaat? Bedrijfssoftware die het leven van gebruikers makkelijker maakt en goed is voor jouw business. Want gebruikers die sneller kunnen werken, meer vertrouwen hebben en zich verbonden voelen met jouw product, maakt verkopen makkelijker, onboarden sneller en jouw marktpositie steviger.