Bedrijfssoftware ontwikkelen zonder gebruikers? Ga liever naar het casino!

Het ontwikkelen van bedrijfssoftware zonder de gebruikers erbij te betrekken is als een bezoek aan een casino.
Tim, ik wil je hier wel over spreken
🧱

Column

door Tim Scholten

Het ontwikkelen van bedrijfssoftware zonder de gebruikers erbij te betrekken is als een bezoek aan een casino. Een kansspel waar de stakes hoog zijn maar het succes onzeker. Het is verslavend, want als het eenmaal goed gaat, geeft het je die dopamine kick. En het afvinken van taken op de to-do-lijst? Dat voelt als een jackpot. Maar laten we eerlijk zijn, het is een dure gok die weinig zekerheid biedt.


🫣 Angst voor gebruikers
Ik zie het maar al te vaak gebeuren. Bedrijven die al een tijdje meegaan en waar de gebruiker steeds meer uit het oog wordt verloren. De vele interne processen, technologie en eigen ideeën, sturen de softwareontwikkeling. Ik zie dan zelfs angst voor de gebruikers ontstaan. En eerlijk? Ik begrijp het ook wel. Gebruikersgericht ontwikkelen lijkt op meer werk en een grotere backlog. Lijkt!


Minder gedoe, minder vragen, minder rework
Tuurlijk, je hebt liever morgen dan overmorgen een oplossing en één van de onderwerpen op je backlog afgehandeld. En oké, als je gebruikers betrekt heb je een extra stap waardoor het eerder overmorgen dan morgen wordt. Maar laten we eerlijk zijn, een quick fix is maar kort van waarde. Kies voor een efficiënt maar doordacht proces dat van blijvende waarde is voor je software. Identificeer het probleem, bedenk oplossingen op basis van kennis en ervaring en valideer die oplossing bij gebruikers. Pas dan kun je echt gaan implementeren. Het is een veel efficiënter proces, want je hebt minder gedoe, krijgt minder vragen en levert minder ondersteuning achteraf. Dat betekent minder rework en een backlog die gaandeweg slinkt.


Wat is mijn belangrijkste tip? Begin klein en ervaar!
Begin bij één onderwerp of feature, praat met drie tot vijf gebruikers en vraag niet wat ze willen, maar juist hoe de oplossing zich verhoudt tot hun dagelijks werk. Drie interviews van een uurtje kunnen je directe inzichten opleveren die een cruciale plek zullen innemen in de oplossing. Want een goede oplossing begint bij het begrijpen van de doelen van de gebruiker.


🤑 Geen gok, maar wel de jackpot
Gebruikers betrekken stelt je dus in staat om voorop te lopen in de markt, te besparen op support en op ontwikkeling. Je hebt controle over je eigen oplossing omdat je weet dat de gebruikers het zullen omarmen. De gok om veel tijd en geld te investeren in een feature waarvan je niet zeker weet of de gebruiker het zal gebruiken is gevaarlijk. Durf daarom te investeren in validatie, en je zult zien dat de jackpot niet in het casino ligt maar in gebruikersgerichte bedrijfssoftware.


Ik ben Tim van Less or More, en wij maken werken in bedrijfssoftware makkelijker. Leuker. Fraaier. Gebruiksvriendelijker. Efficiënter. Waardevoller. Winstgevender. Want gebruikers die sneller kunnen werken, meer vertrouwen hebben en zich verbonden voelen met jouw product, maken verkopen makkelijker, onboarding sneller en versterken jouw marktpositie.

laat een bericht achter

Bedankt voor je bericht! 
We hebben het met succes ontvangen.
Oeps! Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

of neem zelf contact op

of wil je ons bezoeken?